reizen en dieren - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Avelien Willekes - WaarBenJij.nu reizen en dieren - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Avelien Willekes - WaarBenJij.nu

reizen en dieren

Door: avelien

Blijf op de hoogte en volg Avelien Willekes

25 Maart 2014 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Dinsdagochtend zijn we met de bus naar Hoi-Anh gegaan. Een tijdschema is er niet en toen wij met onze bagage een hele drukke weg overstaken kwam de bus eraan.Een man op de treeplank riep luid en duidelijk: Hoi-Anh?, waarop wij knikten en intussen de motorbikes goed in de gaten hielden. Voor wij het wisten was de man uit de bus gesprongen en holde met onze bagage naar de bus. Wij erachteraan natuurlijk! Er was nog één plaatsje vrij, die ik toebedeeld kreeg, en Adrie mocht op een houten krukje in het gangpad zitten. Vanuit het mooie Hoi-Anh maakten wij een boottochtje naar de Chamlocaties. Dat zijn de oorspronkelijke bewoners van Vietnam en er zijn nog prachtige tempelresten te bezichtigen .Veel is er in de Vietnamoorlog weggebombardeerd, maar het blijft zeer zeker de moeite waard. Op de terugweg was er veel gofslag en Adrie werd tot op het vel nat. Ik niet natuurlijk, want ik had me achter zijn brede rug verscholen. Op de kade moest hij eerst een kwartiertje opdrogen.
De volgende dag gingen we met de trein naar Nhatrang. 8 uur treinen en dan zie je het landschap in alle rust aan je voorbij trekken. Max snelheid nl 80 km per uur. De zee, zoutvlaktes, vele kleine dorpjes en heel veel rijstvelden .En ook heel veel begraafplaatsen. Soms meer als een km lang! Vele graven liggen midden in de rijstvelden, lijkt econmisch onhandig; maar zo heb je je voorouders altijd bij je en dat is minstens zo belangrijk.
Vele geurtjes trekken aan je voorbij, want eten doen ze hier de hele dag.Een karretje met rijst, noedels, bonen; sterke vietnamese koffie, frisdrank enz. Een eitje is hier zeer gewild: je krijgt hem in een klein plastic zakje met een beetje zout erbij het zakje en een stokje. Eet smakelijk. Als de vietnamezen moe zijn gaan ze liggen: op de bank, onder de bank, op de stoel, of onder de stoel. Je stapt er gewoon overheen!
Met de nachttrein zijn we van Natrang naar Saigon gereisd: een uurtje later dan gepland vertrokken, een lekker bedje op de 2de etage (stapelbed). Verder geen bijzonderheden, want ik heb heerlijk geslapen en met een paar tussenstops , weer wakker in Saigon om 5.30 uur.De hele stad leeft dan al: koffie, thee,noedels, alles is verkrijgbaar op dat tijdstip.

In Danang hadden we last van muizen. Niets bijzonders vond men in het vrijwilligershuis. .Hoort erbij. Maar de vrijwilligers vonden het maar niets.
,sAvonds waren ze actief. Eentje sprong uit de vuilniszak toen ik er iets instopte en een andere (of dezelfde) schoot achter de koelkast weg. Onze kamers lagen gelukkig een etage hoger en vietnameze muizen kunnen niet traplopen! Na een maand kwam ik er ook achter waarom de suiker en de pindakaas in de koelkast staan. Kleine mieren zijn overal waar etenswaren zijn.
Op het platteland gaat het weer anders toe. Zit je heerlijk in het zonnetje springt er een boomkikker op adrie,s schouder. Zijn zuignapjes geven een apart gevoel volgens hem.Mij sloeg hij over, want met een reuze sprong kwam hij op de parasol waar hij mij met zijn kraaloogjes toegrijnsde. Even later schoot een slangetjet onder onze stoel weg in het struikgewas.
Bij de vietnameze maaltijd ,s avonds waren de gekko,s op het plavond aan het spelen. Wij zaten er geamuseerd naar te kijken , maar even later belandden er twee midden op onze tafel. Nog net niet in de soep. Tja!
In Saigon zie je honden en katten. Honden eten ze hier niet, maar katten? Ik weet het niet, je ziet alleen maar hele magere scharminkels.
Drinken is hier in overvloed: 24 soorten bier, maar van wijn hebben ze geen kaas gegeten. Kaas kennen ze hier trouwens niet.
De nationale wijn, de Dalat, wordt hier nauwelijks gedronken. Als ze het serveren is het in een limonadeglas of bierglas en als koeler gebruiken ze een mayonaise-emmer.
Nog een paar dagen van de mekongdelta genieten en dan is het tijd om het vliegtuig naar Nederland te nemen
. Tot dan,

  • 25 Maart 2014 - 14:35

    Gre Van Deel:


    Hoi Avelien en Adrie

    Als ik dit verslag zo lees beleef je weer heel andere dingen, wat ook logisch is natuurlijk want reizen is wat anders dan vrijwilligers werk.
    Maar ik geloof dat dit niet iets is wat ik leuk zou vinden, ik hou nietzo van al die enge beesten.
    Fijn dat Adrie bij je is want zo'n brede rug is toch wel fijn.
    Nog een paar goede dagen in Vietnam en tot gauw want volgende week moet je aan de bak.
    We gaan deze competitie niet naar Friesland maar richting Drenthe , lijkt ons wel leuk jou ook wel denk ik .

    Gr. Wim en Gre

  • 25 Maart 2014 - 14:55

    Janny Baar:

    Hoi Avelien en Adri,
    Wat weer een prachtig verslag en wat beleven jullie veel!!!
    Nog een paar dagen en dan zijn jullie weer thuis.
    We wensen jullie nog een paar mooie dagen en een goede reis terug naar huis.
    Tot ziens,
    Groetjes
    Janny & Jan

  • 25 Maart 2014 - 16:15

    Marja Willekes:

    Hey pap en mam,

    Wat weer een mooi verslag! Wat gaat de tijd toch snel. Nog even en jullie zitten weer in het vliegtuig naar Nederland. Hier was het vannacht nog -5 overdag een heerlijk zonnetje. De tulpen staan al in bloei in jullie tuin.
    Geniet nog van de laatste dagen. Ik heb genoten van je reisverslagen, prachtig. Veel gedaan, veel betekend voor de mensen daar.

    Tot snel!!
    Xx Marja

  • 25 Maart 2014 - 16:15

    Marlies Van Der Naald:

    Hi Adri en Avelien,

    Nog even een laatste berichtje uit Grijpskerk. Zijn net terug uit Lochem en toen we langs jullie huis reden zagen we daar geen muizen maar een drukke Marja en een Laurens die aan zijn middagslaapje toe was.
    We zijn er even een paar dagen tussen uit geweest, hebben de Berkelroute gefietst. Was genieten. Konden al een beetje van de eerste zonnestraaltjes genieten. Maar tegen jullie kunnen we nog niet op. Jullie zien er al lekker bruin uit. Vanmorgen samen met Sjoert de Lochemerberg bewandeld. Sommige plekjes herkende ik nog van onze Pieterpadwandelingen. En m.n. de terrasjes. Heb ik goede herinneringen aan.
    Ik wens jullie nog een paar fijne dagen toe en een goede reis terug.
    Tot ziens,
    Groeten Marlies en Sjoert.

  • 25 Maart 2014 - 23:07

    Ineke Brinkman:

    Hallo Avelien en Adrie,

    Wat weer heerlijke belevenissen.
    Slapen in een "superbed".
    Geniet nog van deze laatste paar dagen.
    Ik wens jullie een fijne terugvlucht.
    Groetjes,
    Ineke

  • 26 Maart 2014 - 19:57

    Kunny Luchtenberg:

    hoi avelien en adrei
    wat een belevenissen en wat fijn om nu dat ook met adrie te kunnen delen, geniet er van
    je verhalen zijn schitterend, zo levensecht, net of je een beetje met je meereist,
    nog fijne dagen, wees voorzichtig met al die enge beesten en tot 5 april!
    groutnis ook van EJ, kunny

  • 26 Maart 2014 - 22:03

    Titia Hemminga:

    Hallo Avelien en Adrie,
    Net weer gelezen over je wederwaardigheden in het verre oosten! Heel leuk om al je verhalen te lezen! gezellig dat Adrie er nu ook is; zo kun je je ervaringen direct delen. Heb me net gerealiseerd dat jullie dinsdag (alweer) terugkomen! Wat gaat de tijd snel zeg! Het lijkt de vorige maand dat je op je verjaardag aankondigde dat je 1 februari naar Vietnam zou gaan. Ik ben nog maar net bekomen van de verbazing en nu ben je al bijna weer terug! Ik wens jullie nog hele fijne dagen met z'n tweeën en een hele goede terugreis! We zien elkaar op 5 april bij Kunny. Ik verheug me erop!
    Liefs, Titia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Avelien Willekes

65 jaar ,kort geleden mijn pensioenleeftijd "gevierd".Ruim 40 jaar als fysiotherapeut met veel plezier werkzaam geweest. Het werken en omgaan met mensen geeft mij veel plezier en voldoening. En dat stopt natuurlijk niet als je met pensioen bent, dus is het tijd voor andere dingen. Zoals vrijwilligerswerk. Mijn nieuwsgierigheid zorgt ervoor dat ik dat in een vreemde cultuur ga doen: Vietnam. Het afscheid van het thuisfront zal lastig zijn: manlief , onze twee dochters Nanda en Marja met partners en de drie kleinkinderen Anne, Tijn en Laurens.

Actief sinds 22 Jan. 2014
Verslag gelezen: 674
Totaal aantal bezoekers 15415

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 31 Maart 2014

Vietnam

Landen bezocht: