de westerse bril afzetten - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Avelien Willekes - WaarBenJij.nu de westerse bril afzetten - Reisverslag uit Da Nang, Vietnam van Avelien Willekes - WaarBenJij.nu

de westerse bril afzetten

Door: Avelien

Blijf op de hoogte en volg Avelien Willekes

04 Maart 2014 | Vietnam, Da Nang

Het begint een beetje routine te worden. Naar het " social centre", red cross orphanage , enz. Toch gebeuren er elke week verrassende dingen. Deze week zijn we naar het weeshuis in de bergen geweest, met kinderen tussen de 3-18 jaar. In Vietnam vieren ze geen verjaardagen, want met het vieren van het nieuwe jaar, vieren ze ook dat iedereen een jaar ouder is geworden.De weeskinderen hebben dus nog nooit een verjaardagstaart gehad. We hebben daarom gekeken wanneer iedereen jarig is en voor de kinderen die in januari en februari jarig zijn hebben we een verjaarfeestje georganiseerd. Met klein cadeautje en taart. En bijzonder dat die taarten hier zijn! Het ziet er zo kunstmatig prachtig uit dat je dankt dat het niet te eten is.Maar het smaakt prima. Je snijdt de taart in stukjes en iedereen houdt zijn hand op en verorbert een stukje met smaak. Heb je ook geen afwas.( De afwas doen ze hier trouwens met koud water en theedoeken kennen ze helemaal niet.Met warm water afwassen vinden ze hier vreemd. Koud land met warm water afwassen was hun reactie). Engelse verjaarsliedjes gezongen, spelletjes met ballonnen gedaan. Een leuke middag.
Op donderdagochtend naar het opvanghuis van agent orange patienten geweest, waar ik vorige week de opening van beschreef. Toen we daar aan het kleuren waren met de kinderen kwamen er ineens allerlei mensen binnen. Was er een "donatie". In dit geval mensen uit Canada met een vietnamese achtergrond die eten of geld schenken aan de kinderen. In dit geval kreeg ieder kind 300.000dong in een enveloppe aangereikt. Een hoop geld dat voor de ouders van de kinderen bedoeld is. Toespraken, bloemen en de kinderen voeren een dansje op. Voor ons allemaal onbegrijpelijk, maar zoals boven dit stukje staat, je moet je westerse bril hier afzetten.
Inmiddels kan ik prima langzaam lopend de grote drukke wegen hier oversteken en dus is het tijd voor de fiets. Dat is een leuk avontuur hier. Je moet je ogen goed de kost geven en ik heb inmiddels mijn oren een dubbele functie gegeven, ze kunnen nu ook opzij zien.Ze passeren je hier voor, achter links en rechts. Je moet je voegen naar het verkeer, een soort langzame dans. Verkeersborden kennen ze hier niet, alleen eentje die aangeeft op welke baan de fietsers, scooters en auto's mogen rijden en eentje met verboden in te rijden. Wat dat betreft is het dus heel gemakkelijk. Maar dan het parkeren!! Daar hebben Janny en ik ons aardig in vergist. Stop je bij de supermarkt en wil je je fiets netjes ergens op het plein neerzetten gaat er een fluitje. Wij als hollanders hebben niets met fluitjes en lopen dus vrolijk door. Maar neen, drukke gebaren dat we onze fietsen in een parking moeten zetten. Eindelijk gevonden, ga je de supermarkt binnen . Wordt je weer teruggefloten want want je moet eerst je tas afgeven. Alleen je portemonnaie mag je houden. De rest gaat in een kluisje waar je de sleutel van krijgt. Na het afrekenen lopen wij als nederlanders gewoon weg. Maar nee, eerst door een soort beveiliging die je bonnetje bekijkt, in je plastic boodschappentasje kijkt of het allemaal we klopt en dan krijg je een stempel op je bonnetje.
Bij het strand aangekomen reden we het grote boulevardplein op . Op zoek naar een leuk stukje strand.Weer een fluitje en drukke gebaren. Wij stapten van de fiets af, denkend dat we hier niet mochten fietsen. Even later weer een schril fluitje en een drukke gebarende vriendelijke man in uniform. Engels spreken doen ze niet, druk gebarend wees hij naar drie boompjes en een stoeltje. Zouden we daar naar toe moeten? We hebben de fiets daar maar geparkeerd, vriendelijk gelachen en zijn weggelopen. Toen we terug kwamen had die lieve man onze fietsen verplaatst zodat ze niet in de zon stonden.
Die middag zagen we meer mannen met fluitjes. Er wordt hier op bepaalde tijden lijkt het onder begeleiding van een soort strandwacht gezwommen.
Hij gebaart met een vlaggetje waar je de zee in mag, blaast als er iets niet goed gaat, en een andere man gaat in een bootje achter de zwemmers peddelen. Een komisch gezicht.
Die middag waren er twee bruidjes op het strand voor fotosessies. Prachtig in het wit en de duiven moesten opvliegen voor mooie plaatjes en geluk. Weer een mannetje ,met helm op deze keer,duivenvoer strooiend. Dan blaast hij op zijn fluitje en alle duiven vliegen verschrikt op.
Inmiddels heb ik mijn westerse bril afgezet en het nederlands sprekende boek gesloten. Dia is vorige week vertrokken en Janny vertrekt morgenochtend. We hebben een bijzondere tijd met elkaar gehad en vele hilarische avonturen beleeft. Dank jullie wel daarvoor!
Deze week staat in het teken van fysiotherapie. Gistermorgen twee afgestudeerde vietnamese fysiotherapeuten gesproken. Met tolk, want ze praten helaas geen engels. Gistermiddag heeft er eentje met mij meegelopen om te kijken en om geobserveerd te worden. Misschien komt er een fysiotherapeut in dienst van Volonteer Vietnam. Een sollicitatieprocedure is er niet, het gaat via, via.....We zullen zien.
En deze week is hier iemand die fysiotherapeutisch werk doet op een locatie die ik niet ken ,maar geen opleiding heeft.Wij werken deze week samen.
Zo, weer genoeg avonturen voor deze keer. Lunch wordt geserveerd en Carolien, het nieuwe zweedse meisje, wacht op me.
Dank voor alle nederlandse nieuwtjes, blij dat alles gewoon door gaat en dat het voorjaar eraan komt.
Groetjes voor iedereen,

  • 04 Maart 2014 - 07:50

    Corrie:

    Goedemorgen (hier in Nederland). Ik zette de computer aan en ja hoor, weer zo'n boeiend verslag van jou.
    Je zit er al weer een maand. Nog twee/drie week en dan moet je ook afscheid nemen , want dan begint je rondreis met Adri, of heb ik het mis?
    Wel jammer dat je daar zo slecht kunt communiceren met de bevolking, maar toch wordt je wel een hoop duidelijk gemaakt met handen en voetenwerk en de fluitjes, begrijp ik.
    Het is hier nog steeds prima weer, zonnig, zo nu en dan en niet koud. Heerlijk wandelweer. Naar het werk. Met de kleinkinderen, of mijn moeder. Het serieuzere wandelwerk met Kees.
    Nou Avelien, ik ben al weer benieuwd naar je volgende belevenissen.
    Groetjes,
    Corrie

  • 04 Maart 2014 - 16:58

    Janny Baar:

    Hoi Avelien,
    Wat weer een prachtige verhalen. Geweldig dat je er tijd voor maakt om ons mee te laten genieten van je avonturen. Die fluitjes, dat is echt niks voor ons hè. Maar het went vast wel als je het de hele tijd hoort. Vandaag was het een heerlijke "lentedag" 14 graden en in de zon nog een paar graden warmer. Heb vanmiddag lekker gewandeld met een vriendin en tot onze verbazing zagen we de sleedoorn al bloeien. Dat is toch een maand eerder dan normaal. In onze tuin is het voorjaar nu echt losgebarsten. Sneeuwklokjes, primula's, krokussen, blauwe druifjes en narcissen. Het is net de Keukenhof. De knoppen zitten in de hyacinten, dus, als het weer zo blijft, bloeien die binnenkort ook.
    Verder is alles goed hier. We wensen je veel plezier de komende weken.
    Groetjes,
    Janny & Jan

  • 05 Maart 2014 - 15:43

    Ineke Brinkman:

    Hoi Avelien,

    Bedankt voor alweer zo'n uitgebreide mail.
    Naast je werk is er dus nog genoeg tijd om je te vermaken. Wat een belevenissen.
    Prachtige foto's met mooie taarten. Het zal straks weer wennen zijn met een taartje van bakker Jager!!
    De tijd gaat snel.
    Nog 10 dagen dan kan je je man weer omarmen en van een welverdiende vakantie gaan genieten.
    Vanmorgen in Ulrum getennist, de zon scheen volop, dus veel te warm in de hal. We hebben ook altijd wat te klagen. Het is zoals je natuurlijk al weet heel erg mooi weer.
    In de krant van afgelopen zaterdag stond een artikel over de "tocht om de noord".
    27 en 28 september a.s.. De start en finishplaats is Zuidhorn(Balk).
    De route gaat een dag naar Marum en een dag naar Ten Boer. Misschien iets om in je agenda te zetten.
    We wensen je nog een fijne tijd.
    Groetjes van ons,
    Ineke.

  • 05 Maart 2014 - 16:23

    Grevandeel:


    Hallo Avelien,

    Alweer een week voorbij, de tijd vliegt , voor je het weet ben je weer thuis.
    We hebben weer genoten van je mooie verslag, wat beleef je mooie dingen
    ook zo gevarieerd. Fijn dat de avonden en de weekeinden vrij zijn heb je ook tijd voor jezelf.
    Straks samen met Adrie nog meer ontdekken van Vietmamheb je nog geen vakantie.
    Ben je weer thuis moet je ook alweer gelijk aan de bak want het tennis gaat gewoon door.
    Van morgen getennist in Ulrum , nog twee keer en dan weer naar buiten.
    We genieten hier van het mooie weer echt lente.
    Nog een paar goede weken en tot horens.

    Groetjes Wim en Gre

  • 05 Maart 2014 - 17:23

    Titia:

    Hallo Avelien,
    Dank voor alle leuke verhalen en foto's. Ik had een tijdje niet gekeken en heb eerst alles maar eens even nagelezen wat ik allemaal gemist had. Ik heb eigenlijk weinig nieuws voor jou. Iedereen heeft al over het mooie weer, de krokusjes etc. verteld. Ik had vandaag ook iets in de tuin willen doen, maar ben min of meer geveld door de griep: wat hoest, snot, koortserig etc. zal wel weer over gaan en dan ga ik aan de slag!
    Nog ruim een week en dan is Adri al bij jou denk ik. leuk dat jullie nog even met z'n tweetjes gaan rondreizen.
    Ook leuk dat we elkaar in april al 2 keer zien. De eerste keer bij Kunny en daarna bij mij. Leuk!
    Nog veel succes met alles en tot horens,
    Liefs,
    Titia
    PS: de pap ziet eruit als bruine bonensoep. Daarmee heb ik wel goede associaties! Het zal echter wel anders smaken.

  • 05 Maart 2014 - 17:42

    Marlies Van Der Naald:

    Hi Avelien,

    Elke keer weer een plezier om je belevenissen te lezen. Je maakt wel bijzondere dingen mee. Jammer dat de communicatie zo lastig verloopt, maar de mensen lijken me wel aardig. Al dat gefluit zou bij mij inderdaad op de lachspieren werken.De mensen lijken me daar nog wel gevoelig voor alles wat gezag uitstraalt. Totaal anders dan hier. Hier genieten we van het eerste lentezonnetje. Dit weekend verwachten ze volgens Sjoert dat de thermometer de 20 graden gaat halen. En dat terwijl het nog maar 5 maart is.
    Heb net gewerkt en Sjoert is bezig met koken, geloof dat we stampot andijvie krijgen. Kom net uit mijn werk. Ga vanavond naar badminton. Mijn rugklachten behoren weer tot het verleden en we gaan er weer lekker tegen aan. Maandag samen met Sjoert in Westerwolde gewandeld. Daar zijn we ook geweest met de Tocht om de Noord. Zal ik je een nieuwtje verklappen? De TodN begint dit jaar in Zuidhorn. Dat scheelt ons weer een stuk rijden. Ik houd het deze keer kort. Sjoert heeft beloofd dat hij ook eens wat van zich zal laten horen. Ik wens je veel plezier en geniet van deze bijzondere tijd.
    Liefs en tot ziens,
    Marlies

  • 05 Maart 2014 - 18:32

    Sjoert Van Der Naald:

    He Avelon,
    Als ik de verslagen zo hoor, via Marlies, en lees, heb je twee brillen nodig. Een om het scherp te zien en een met een kleurtje om de scherpte er juist vanaf te halen. Machtig mooi dat het je zo goed bevalt. Zo'n periode in dit land, of waar ook, zul je altijd in je hart mee dragen. Ik weet nog nadat ik 3 maanden Israel achter de rug had, ik er nooit helemaal los van kwam, in die zin, gaat een gesprek over het midden oosten, dan neem ik mijn ervaringen mee. Dat zul jij ook zeker hebben als we het over het Aziatische wereldje hebben. Om er te leven is totaal wat anders dan er op vakantie gaan. Van Adrie hoorde ik dat jullie misschien nog een weekje extra blijven. Komende vrijdag komt Adrie hier lever met spek eten. We hebben een aantal keren hier gegeten en voor Zoutkamp wat banden gemaakt. Komende Zaterdagavond de laatste voorstelling met z'n vijfen zullen we even aan jou denken.Geniet van de resterend tijd en we zien elkaar weer vlak voor een voorstelling in Drachten.
    Kus en knuffel,
    Sjoert.

  • 07 Maart 2014 - 21:48

    Heleen:

    hoi avelien.
    Leuk he dat we laats met elkaar gesproken hebben.
    De tijd gaat snel na nog vakantie met adrie en het zit er weer op.
    Ik zie er naar uit je verhalen te horen.
    De mensen daar zullen je missen.

    Hier is alles bij het oude de tuin roept om hulp ik heb al een begin gemaakt.
    veel groetjes

  • 08 Maart 2014 - 14:33

    Harm Jackje Tonny:

    jeetje meis wat leuk om alles te lezen,geweldig,
    wat een mensenkennis doe je op,leuk om alles te lezen.

    trouwens ,weet je je moet schrijfster worden ,je kan het goed.
    geniet wat ik lees en zie het voor me .

    hi ga ook fluitje kopen denk niet dat het veel helpt hier.
    meis geniet ervan je doet het erg goed,nog ff dan komt adrie ook leuk voor je

    veel gr van ons en tot gauw,jackje xxx

  • 09 Maart 2014 - 21:49

    Regiena :

    Hallo Avelien,
    wat leuk om te horen wat je allemaal beleeft en dat je het naar je zin hebt.
    Vanmiddag nog met Adrie gesproken en naar muziek geluisterd was gezellig.
    Noch een weekje en je kan je vent weer in de armen sluiten.
    Wij wensen jullie een leuke vakantie.
    Groetjes FERRY en Regiena

  • 09 Maart 2014 - 22:44

    Kunny Luchtenberg:

    hoi Avelien
    wat beleef jij toch veel en wat beschrijf je alles goed, je ziet het voor je gebeuren, maar zwemmen, de bergen in en dan fietsen en ook nog werken, je beleeft meer in 1 week dan wij in een heel jaar.
    leuk ook die foto's erbij, wat zal je veel te vertellen hebben. op 4 maart kwam mijn kinderboekje uit, is mooi geworden en ik krijg leuke reacties, dat is een beetje mijn ding.
    verder is het hier al compleet zomer, maar we hebben het nog te druk om al naar ameland te gaan, dus later dan maar.
    we gaan op 5 april naar Moeke Vaatstra dan zien we elkaar en kunnen al wat verhalen horen, maar jou weer heelhuids terugzien is het belangrijkste.fijn dat adrie ook komt, dan kan je met hem al heel veel indrukken delen, geniet er samen van en heb een fijne tijd samen 21 mrt neem ik een borrel op jullie!
    lieve groet Kunny

  • 10 Maart 2014 - 23:06

    Tiny:

    Lieve Avelien,

    Nog een paar dagen, aanzetten jouw weken in Da Nang er al weer op en ga je nog een paar weken samen met Adrie genieten van Vietnam. Voor mijn gevoel zijn de afgelopen weken voorbij gevlogen. Ik ben dus heel benieuwd hoe dat jou vergaan is. Als ik jouw verhalen zo lees lijkt het mij dat je enorm veel meemaakt en doet. Dus waarschijnlijk zul je een beetje hetzelfde gevoel hebben als ik.
    Tjonge, jonge, wat een avonturen... Zo'n andere cultuur, zulke andere mensen. Ervaringen die je altijd bij zullen blijven denk ik.
    Ik hoop dat je met Adrie ook nog een paar fijne weken zult hebben. Afgelopen zaterdag hebben we het zonder jou moeten stellen toen we een pizzaatje gingen eten en daarna naar het toneel zijn geweest ('van Sjoert'). Was gezellig hoor, maar je hoort er toch ook bij. Gelukkig kunnen we na jullie terugkomst ook snel weer eens samen iets doen.
    Voorlopig nog even Vietnam. Nog een hele fijne tijd daar en nu eerst:

    Veel liefs en groeten, ook van Koos,

    Tiny

  • 10 Maart 2014 - 23:10

    Klazien Raap:

    Evening Avelien,
    Weer genoten van je verhaal!De plaatjes erbij maakt e.e.a nog duidelijker.
    Fijn dat je het naar je zin hebt enne....de tijd zoeft voorbij...
    Een paar keer fluiten en je bent weer thuis.
    Lijkt mij wel wat hoor zo"n fluitje......
    Neem je zeker als herinnering mee uit Vietnam....
    Thuis ook handig Avelien,zeker nu jullie beiden op PENSIOEN zijn.
    Misschien ook wel handig als we weer samen met de Damster ULO wichter een uitje hebben.
    Hier alles ok.Ben vandaag lekker in de tuin bezig geweest.Heb zelfs al een keer gras gemaait. oh nee grasgemaaid....
    Groetjes vanuit het mooie Oost Groningen en een dikke knuffel ,
    Klazien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Avelien Willekes

65 jaar ,kort geleden mijn pensioenleeftijd "gevierd".Ruim 40 jaar als fysiotherapeut met veel plezier werkzaam geweest. Het werken en omgaan met mensen geeft mij veel plezier en voldoening. En dat stopt natuurlijk niet als je met pensioen bent, dus is het tijd voor andere dingen. Zoals vrijwilligerswerk. Mijn nieuwsgierigheid zorgt ervoor dat ik dat in een vreemde cultuur ga doen: Vietnam. Het afscheid van het thuisfront zal lastig zijn: manlief , onze twee dochters Nanda en Marja met partners en de drie kleinkinderen Anne, Tijn en Laurens.

Actief sinds 22 Jan. 2014
Verslag gelezen: 936
Totaal aantal bezoekers 15415

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 31 Maart 2014

Vietnam

Landen bezocht: